Monday, May 25, 2009

Meningkat dewasa~

Semakin hari semakin berusia.. Semakin masa mencemburui..
Kalo tak bertambah pengalaman serta ilmu di dada rase seperti sia-sia hidup ni..
Kadang aku terpikir.. Apakah tujuan aku hidup di muka bumi ini??
Jawapan dia sudah tentu untuk menjadi khalifah.. Tapi ini jawapan buku teks agama!!
Pakar IT?? Pakar Ekonomi?? Jaguh Sukan?? Jutawan??
Adakah aku ingin memiliki sebuah kereta berjenama negara serta merasa bangga menyusur di jalan raya??
Yang pastinya aku mahu berbakti pada negara!! Tidak lupa pada ibu bapa!!

************

Baru-baru ini aku menonton tv.. Ada wujud satu program ini..
Tajuk dia 'mengetahui rahsia potensi diri melalui tarikh lahir anda'...
Lebey kurang macam tu laa bunyi die kalau aku tak silap laa..
Macam best juga program ini.. Siapa tak nak tahu rahsia kan??
Kalau bab rahsia-rahsia ni semua orang laju je.. Semua nak tahu..
Tapi bagi aku.. Sesetengah rahsia patut kita terokai sendiri..
Aku rasa lagi seronok kalau aku temui potensi diri melalui cara sendiri..
Sambil mencari potensi kita juga belajar banyak benda di sepanjang jalan..

************

Usia bagi separuh orang hanyalah suatu nombor yang pada mulanya satu angka..
Biasanya dua angka.. Dan jarang-jarang mencecah tiga angka..
Bagi aku usia ini suatu ukuran bagi suatu ketetapan..

Budak kecil mula bersekolah pada usia 7 tahun.. UPSR 12 tahun..
PMR 15 tahun.. SPM 17 tahun.. Ujian memandu kereta >17 tahun..
Tapi bila masuk institusi pengajian tinggi bertahun-tahun..
Kadang ada yang masuk ipta / ipts lepas tu tak keluar-keluar.. sampai ke tua..
Berzaman-zaman belajar.. Suka sangat bergelar pelajar..
Mungkin sebab dapat duit raya lagi kot tu yang mereka seronok..
Tapi kalo umur dah mencecah 30an masih mengharap dapat duit raya..
Kasik pelepuk / penerajang / penyepak pon dah kira ok kot..

Macam laa orang ambil kira pengalaman belajar berapa tahun untuk menentukan gaji..
Aku pon naik pelik kadang-kadang.. Bagi yang terasa aku mintak maaf..
Aku tak ada niat nak buat korg terasa.. Apa yang korg rasa??
Tepuk dada bagi yang ada.. Tepuk kepala tanda lupa..

Aku pon tahu.. Zaman belajar laa seronok.. Nanti dah kerja bosan buat benda sama je..
Seronok dapat buat macam-macam.. Buat tak endah pasal keja rumah..
Biar orang lain buat lepas tuh bagi nama penuh dengan no id..
Buat-buat lupe ada kelas.. Buat taik sama lecturer.. Macam-macam lagi korg buat..
Tak ada sape pon tegur.. Kene buang pon boleh masuk balik..

Kalo dah keje lepas tu buat taik pon tak ada orang tegur kot..
Tapi kene buang tak boleh nak masuk balik..
Lain gila situasi.. Dulu masa belajar boleh tumpang keje orang lain..
Sekarang tumpang gembira jela.. Tak siap keje kene maki sanggup??

************

Walau apa pon hidup perlu di teruskan..
Hari-hari perlu dijalani..
Liku-liku perlu ditempuhi..
Cabaran perlu disahut..
Bukit-bukau perlu didaki..

Bola harus diselamatkan oleh gol keeper kalo tak kene bahan laa..
Tak semena-mena plak masuk bab bola..

Macam-macam lagi yang perlu..

Lu pikir laa lagi.. Kali ini pikir sejenak!!

Asyik pikir sama-sama pon tak kemana..