Wednesday, May 27, 2009

Sukan Terulung Zaman Sekolah Rendah Aku~



Haa.. Ini laa dia.. Permainan paling menarik bagi aku..
Zaman sekolah dulu-dulu laa tapi..
Sekarang nih aku biasa main carrom lawan bapak aku..
Kalo bapak aku sibuk aku main congkak sama mak aku pula..

Permainan tradisional ni memang sebati dalam family aku..
Orang lain semua dok layan PS3 laa Nintendo Wi laa X-box laa WOW laa macam-macam laa!
Tapi.. Aku masih setia bersama permainan tradisional..

Antara faktor-faktor aku setia adalah:-

1) Sebab aku kedekut.. PS3 ngan sme gaming console yang lain mahal.. Jadi zaman aku dah ada anak nanti aku ajar main ni jela.. Jimat duit aku!!

2) Aku berkawan rapat dengan kawan ayah aku iaitu Pengarah Warisan dan dia nasihatkan aku supaya meneruskan tradisi ini.. Pesan orang tua-tua kene ikot nih!!

3) Rumah aku tak ada TV LCD 32' 37' 41' kejadah semua itu tiada.. Jadi nak main game pon tak syok juga.. Baik layan men wau kat luar daripada men WOW atas katil..

4) Bapak aku tak pernah galak aku main game console mahupon pc.. Dia mahu aku belajar sahaja supaya menjadi nerd serta geek.. (Dalam bahasa melayu = kutu buku)..

"Nanti.. ko dah keje ko beli sendiri"!! kata bapak aku lagi..

5) Permainan tradisional semua ada seni.. Setakat main game online tuh mana ada seni langsung.. Membesarkan perut serta menaikkan jerawat lagi ada.. Seperti rakan aku bukan seorang.. Malas aku nak sebut nama dia.. Kang kata aku jaga tepi kain.. Padahal dia pakai boxer je selalu nampak peha besar gaban 5x peha aku saiz dia..

************

Berbalik kepada teng-teng itu tadi..

Dah jauh sangat aku buat pengenalan ni.. Patot karangan terpesong manjang..

Zaman aku sekolah dulu.. Aku memang lain dari yang lain..
Budak-budak tak suka pergi sekolah pagi-pagi..
Tapi aku lagi awal pergi sekolah lagi aku suka..
Kalau mak aku nak hantar lambat ke sekolah aku suruh jugak dia anta cepat!!

Setibanya di sekolah.. Aku akan berlari ke tempat letak kereta para guru-guru serta staff-staff sekolah.. Yang sebelah kanan pintu pagar.. Bukan sebelah kiri..
Akan aku campakkan beg ketepi.. Lepas tuh aku akan bermain teng-teng bersama rakan-rakan yang sebaya dengan aku sahaja.. Kalau main dengan budak-budak kecik dorg kata tak adil pulak..

Sekali main ada laa 3-4 orang budak yang suka datang awal..
Lepas tuh makin lama makin ramai.. Sampai kadang-kadang mencecah 10 orang main satu tempat..

"Pergi laa main kat sebelah sana!! Bukan tak ada tempat lain".. Kata aku dengan nada nak cepat baling buah teng-teng...

"Kitorg nak main dengan ko laa!! Ko power!! Budak-budak sebelah nih baru nak belajar".. kata beberapa budak hingusan dengan beriya..

Aku tergamam.. Aku terkesima.. Aku lantas sengih gaya pro teng-teng..

"Ko tunggu kejap, aku habiskan round nih cepat.. nanti aku main kat sebelah".. kata aku dengan gaya merendah diri..

Aku pon main laju-laju.. Kesian ramai fans nak main dengan aku..
Pernah sekali tuh.. Bersusun buah dari petak 1-4..
Jadi aku terpaksa melompat terus ke petak 5..
Zaman kecik dulu kaki aku pendek jadi inilah cabaran yang aku tunggu sepanjang bangku sekolah..
Aku pon mengambil step.. Semua orang memerhatikan gerakkan aku..
Termasuk makcik cleaner nama zabedah dan semua awek-awek yang dulu comot tapi skang meletup.. Aku tau nama makcik tu pon sebab dia pakai name tag macam aku jugak..

Aku memulakan larian.. Aku melonjakkan sebelah kaki kedepan dan mengangkat satu lagi kaki di belakang.. Aku terbang!! Masa tuh aku perhatikan sekeliling semua orang ternga-nga.. Namun aku peduli apa.. Siap wat tangan peace lagi.. Lepas tu landing time.. Aku mendarat tepat-tepat pada kotak no 5 itu.. Tapi di sebabkan masa darjah 4 sains tak ada ajar pasal inertia jadi aku pon tak tau macam mane nak berhenti..

^*&$@(*$@$(@)$... kedegaaaaaannnngg....

Aku pon dah tak berapa ingat apa yang terjadi selepas itu..
Kalau tak silap kasut aku yang tiada jenama itu koyak... Krrrraaaak..
Tak pon seluar aku berjenama canggih itu yang koyak...
Tapi yang pasti aku menang.. Sebab kawan-kawan aku semua panggil aku champion..
Lepas tuh balik rumah macam biasa laa..
Kene marah dengan mak aku..

"Ganas betul ko nih.. Setiap hari ade je yang koyak.. nyusahkan aku betul".. kata mak aku dengan bengis..

Sedih je dengar mak aku cakap macam tuh..

Tapi esok aku main jugak lagi..

***********

Rahsia mengapa aku hebat sangat main teng-teng....

1) Sebab mak aku tak kasik aku main..

2) Sebab mak aku ajar skill dia masa kecik-kecik walaupon dia tak kasik aku main..

3) Hobi aku kat rumah masa zaman sekolah rendah adalah mencari buah teng-teng baru..

4) Main teng-teng dapat pikat gadis..

5) Kene main jugak teng-teng setiap pagi kalau tak aku mengantuk dalam kelas..

Bagi sesiapa yang mempunyai anak kelak.. Ajar laa mereka bermain teng-teng..
Nescaya bila mereka sudah dewasa kelak ianya sangat berguna.. Ini kerana mereka akan menjadi kuat dari segi fizikal dan juga mental..
Peluang mereka untuk menjadi gemok lahanat juga adalah kurang..
Kalo anda sendiri tak reti nak main teng-teng.. Pergi laa masuk klas mane-mane..
Kalo nak, aku pon boleh ajar.. Tapi ada syarat..

Kalo anak anda champion sila kemukakan bahwa aku adalah coach mereka..

Kalo anak anda sayur serta cap ayam sampah tak ada bakat main teng-teng jangan cari aku.. Aku pon tidak dapat membantu golongan ini..

**********

Fakta teng-teng terpenting:-

Senjata rahsia yang boleh diguna pakai sebagai buah teng-teng adalah getah!!

Cara nak bagi getah itu mantap lu pikir laa sendiri..

Ada masa nanti aku kasi upload gambar getah..

[TENG-TENG FOR LIFE!!]