Tuesday, June 23, 2009

Masa kini sudah berubah~



Kini..

Sudah tahun 2009..

Tahun lepas 2008..

Tahun depan 2010..

Merenung sejenak kepada tahun-tahun lepas yang sudah berlalu..

Banyak yang sudah berubah..

**********

Dulu pada tahun 1996 sekembalinya aku ke tanah air..

Sesampainya aku di lapangan terebang subang..

*Pada ketika itu KLIA pon belom wujud lagi*

Tak kan laa aku nak naik firefly pegi oversea kot kan..

Setakat nak pegi pasar borong selayang dari rumah aku naik firefly boley laa..

Ok.. Sambung balek..

Setibanya di airport..

Aku telah digigit oleh beberapa ekor nyamuk..

Pada mulanya aku pon tak kenal akan nyamuk itu..

Dan aku pon tidak mengerti mengapa die hendak menggiggit aku..

Tapi sekarang baru aku mengerti..

Nyamuk yang suka gigit aku tuh rupanya betina..

Dan darah aku pula bebas dari sebarang jennis penyakit seperti HIV dll..

Saat itu laa aku kenal MOPIKO..

Sejenis obat untuk gatal-gatal gigitan nyamuk..

Namun kini MOPIKO sudah kurang feymes dan nyamuk pula sudah menjadi nyamuk aedes..

Dahulu kala MOPIKO feymes.. Zaman Sekarang pulak nyamuk yang lagi feymes..

***********

Dahulu kala aku dapat duit blanje takat singgit dua je..

Sekarang neh up sket dapat satus dua sahaja.. pon mana cukop..

Dulu dapat je duit aku trosssss pegi kedai mamak sulaiman belakang rumah..

Mula-mula aku beli aiskrim pop seposen X 10 = singgit..

Lepas tuh aku tukar aiskrim pop kepada PADDLE POP yeay super duper yummy..

Dulu padle pop harga satu limaposen je..

Sekarang nih sebatang paddle pop sebatang dah singgit..

Up 100% kot.. Jauh gile beza..

Jangan cite pasal minyak plak.. dlu bape henggat ntah aku pon tak henggat..

Sekarang neh berhenggat-henggat..

Masa sudah berubah~

*************



Dulu kanak-kanak sibuk layan permainan tradisional..

Seperti congkak, tengteng, layang-layang, gasing dan lain-lain lagi..

Sekarang neh semua budak-budak jadik gemok dok umah layan WOW tak pon men PS2, PS3, Wii, Xbox, dan macam-macam lagi seperti poker dan makan tidak mengikut waktu..

Zaman dulu digimon, tamiya, pro yo, dan ade lagi aku tak ingat pon dah kire cukop best..

Sekarang neh budak-budak umur 4-5 tahun pon dah pandai mintak PS untuk hadiah besday.

Main bukan reti pon.. sebok nak beli je lebey..

Pastuh kalo tak dapat pandai plak merajok..

Ingat muke comel ar..

************

Dulu budak-budak sekolah semua guna kamus dewan edisi ke-3..

Zaman aku laa color hijau tua tuh..

Sekarang neh aku pon dah tak tau edisi ke bape ntah dorg gune..

Yang aku selalu nampak orang guna kamus elektronik..

Alaa yang fazley dok sebok promo tuh.. Besta..

Siap bley kua bunyik sebutan perkataan lagi..

Bajet cool laa.. Padahal mamat yang record suara tuh pon sebot tak betol..

Sapa yang ada kamus tuh sila laa cuba taip perkataan melayu sket tengok..

Kompem die sebut macam gampang bunyi die..

Aku pon tak tahu laa kenapa..

Mungkin kerana dia kecik-kecik dulu dok oversea kot..

************

Dulu kala cara orang merompak lain..

Dorg guna sabit tak pon parang je..

Sekarang neh gle gengster..

Nak rembat trosss mesin ATM gune jentolak..

Bapak die ajar agaknya.. Mesin jentolak tu dah laa slow gampang..

Kalo laa dia dapat pecahkan cermin stesen minyak harituh kompem kene tangkap jugak..

Ape ke sengal orang zaman sekarang neh..

Pastuh kes ragut orang tua serta wanita mengandung serta wanita gempal yang mereka bajet "eh minah neh mengandung neh.. tengok perut macam busung semacam je"..

Sekali amik ko kene hempuk ngan minah gemok macam badak tak pasal hilang macho seorang peragut handalan..

*************

Apa nak jadi dunia sekarang neh aku pon tak tau..

Apa nak jadik dengan malaysia pon aku tak tau jugak..

Inikan lagi dunia yang jauh lebih besar kalo nak banding msia..

Indonesia pon jauh lagi besar dari msia.. Aku pon tak tau apa jadik kat sana..

Yang aku tau.. Aku nak jadik seorang yang berjasa pada negara..

Kalo takde aku takde msia aku takde rugi pape..

Tapi kalo msia takde aku kompem rugi gle negara neh..

***********

"Dulu kini dan dahulu kala"

[Masa itu sudah pergi meninggal kesan]