Tuesday, July 14, 2009

Aku dan syndrome "tak tahu"~



Sejak dari kecil lagi...

Bile aku dilemparkan dengan pertanyaan...

Jawapan aku yang paling favourite adalah "tak tahu!!"...

Masa sekolah rendah...

Bapak aku tanya kat aku...

"Boleh dapat no 1 dalam kelas tak??"...

Aku dengan tenang jawab "tak tahu"...

Pasal zaman aku sekolah dulu takde lagi orang gune perkataan selambe...

Jadi gaye tenang dan tidak selambe aku gune pakai semasa kecil...

Bapak aku membalas jawapan aku itu dengan "ko nih semua tak tahu"...

Aku pon sengih jela tanda keliru...

**************

Bila aku sekolah menengah...

Sekolah aku sistem pointer...

Dan bapak aku bertanya lagi...

"Boleh dapat 4 tepat tak sem neh?"...

Aku pon jawab lagi "tak tahu!!"...

Kali neh bapak aku ceramah aku...

"Ko neh kalo kecik-kecik pon semua daa tak tahu"...

"Besar-besar nanti payah laa nak hidop"...

Aku pon angguk jela...

"Cube laa bagi jawapan selain tak tahu" tambah bapak aku lagi...

Aku pon angguk buat kali kedua...

**************

Bile aku daa masuk kolej...

Bapak aku ulang lagi pertanyaan yang same...

"Boleh dapat 4 tepat tak sem neh?"...

Aku pon teringat zaman muda dulu dan lantas menjawab "Boleh kot..."

Bapak aku dengan gaye terperanjat dengan jawapan aku itu berkate...

"Boleh kot?? Ko neh tak yakin langsung!!"

"Tengok macam abang ko sorg tuh, ayah tanya ape je die boleh jawab..."

Aku pon tidak laa begitu jam dengan jawapan bapak aku itu lalu tersengih...

Aku pusing ke belakang dan berkate kepada diri sendiri..

"Eleh, takat jawab men tibai je sape-sape pon boleh..."

Tibe-tibe...

Aku terdengar gelak tawa...

Sekali aku toleh...

Bapak aku daa yang tengah gelak tuh...

Aku pon konpius...

Mungkin kerana die terdengar aku cakap sebentar tadi...

Lalu ape lagi..

Aku pon join laa gelak...

Terbahak-bahak anak sama bapak...

***************

Sejak peristiwa itu...

Aku tidak lagi dikomen oleh bapak aku sekiranya aku memberi jawapan "tak tahu"...

Lebih elok berterus terang...

Katekan tak tahu sekiranya tiada idea...

Katekan tak tahu juga sekiranya tidak mahu di cop kepale tau!!

"Hang neh dok wat kaple tau!!"...

"Aku penerajang sat lagi baru hang tau!!"....

*****************

Jadi bagi sesiapa yang pernah melemparkan pertanyaan pada aku...

Dan aku menjawab dengan selambe pada zaman sekarang "Tak tahu!!"...

Ataupon aku katekan "Tengok laa camne nanti!!"...

Jangan laa terase hati...

Aku bukan tak nak jawab ye atau tidak...

Cume aku tidak pasti~

Seandainya masih ade pihak yang berkecil hati dengan jawapan aku itu...

Seperti mana biase aku katekan...

.....................

Yeah!!

Korg pon daa boleh agak kan...

Boleh pg mampos same ko!!

Pedulik ape aku...

Banyak lagi mende aku nak pikir...

**************

[Aku katekan tak tahu bukan taknak!!]