Tuesday, August 11, 2009

Berbasikal ke sekolah~

Kisah kali ini mengenai:-

Seorang budak kampung...

Berbasikal ke sekolahnya kira-kira 2.5batu dari rumah...

Setiap hari dia terpaksa bangun seawal jam 5 pagi...

Rutin harian adalah bangun pagi...

Mandi kat kolam tepi rumah...

Pasal dulu tak mampu nak wat toilet lagi dalam rumah...

Dalam keadaan gelap dan seram sejuk dia mandi sorg2...

Selesai mandi saja dia akan membakar sabut kelapa...

Kemudian sabut kelapa itu akan dimasukkan ke dalam seterika...

Lalu dia pon menggosok baju sekolah sendiri...

Sesudah itu dia ke dapur...

Kalo ada nasik lebih malam tadi...

Akan dia buat bubur nasik campur garam sket...

Dan makan dengan lahapnya...

Kalo tak dia akan makan pape buah yang ada kat dapur...

Kalo takde pape dia tidak makan pon...

***************

Setelah makan dan bersiap seragam sekolah...

Dia akan keluar dan mengambil basikal di bawah rumah...

Dengan kaki sepanjang pembaris 15cm...

Dia pon memulakan kayuhan...

Perjalanan mengambil masa dalam 15-20min...

Sampai di sekolah sudah pasti baju basah kuyup...

Peluh mengalir di dahi serta satu badan...

Memang naik laa bau budak sekolah itu...

Baju sekolah pulak daa laa sepasang saja yang ada...

"Jaga elok-elok baju kau tu"... pesan mak...

Itu saja yang mampu mak abah beri...

******************

Yang peliknya dia tidak pernah ponteng...

Nak ke sekolah pon daa punya laa payah...

Kalo hujan lagi laa plak...

Baju sekolah akan dimasukkan dalam beg...

Beg kemudian akan dibalut plastik kerna tidak kalis air...

Akan dia pakai baju biasa dan mengayuh ke sekolah...

Melalui jalan tanah merah...

Yang becak serta berlumpur...

Kalo hujan perjalanan memakan masa 30-45min...

Pasal jalan tak berapa nampak...

Sampai di sekolah di akan salin baju...

Dan terus masuk ke dalam klas...

*****************

Sikap gigih sebegini tidak ada lagi pada anak muda...

Budak-budak sekarang...

Kalo agak malas nak bangun pagi untuk ke sekolah...

Akan dia berlakon demam dan berbagai alasan lagi akan diberi...

Yang lagi pandai akan ke sekolah dan melencong ke tempat lain...

Pergi sekolah padahal naik bas tak pon mak bapak hantar...

Baju pon mak dah siap gosok...

Sarapan siap mak kasik koko krunch kot...

Itu pon malas lagi ke???

Mungkin teknologi membuat kita semua makin malas...

Hidup menjadi terlalu mudah dengan adanya teknologi...

Aku tidak menentang teknologi...

Tetapi aku menentang mereka yang menyalahgunakan teknologi...

Aku juga tidak menentang manusia bersikap malas...

Kerna aku juga selalunya malas...

Namun ada masa kesedaran itu timbul sendiri...

Aku harap post ini menginsafkan manusia pemalas...

Insaflah wahai lahanat!!!

Seketika pon jadi laaaaaa...

*****************

Hari ini...

Budak kampung yang berbasikal ke sekolah itu...

Telah menjadi seseorang yang agak boleh dibanggakan...

Kalau dia setakat jadi pencacai tak pon sampah masyarakat...

Tak kan aku nak cerita kisah sedih ini...

Hidup tidak selalunya indah...

Hari tidak selalunya cerah...

Malam pula tidak selalunya merah...

Namun mak sentiasa tetap marah...

******************

[Aku yang kian kuat tidur]