Thursday, August 13, 2009

Bijak memilih kawan



Kawan...

Suatu perkataan yang besar ertinya...

Terdapat pelbagai jenis kawan...

T.O.N.T.O juga di klasifikasikan sebagai kawan...

Ade juge kawan makan kawan...

Ade kawan masa suka...

Ade kawan masa duka...

Dan ada kawan waktu kedua-dua...

***************

Apa-apa pon seorang kawan itu...

Hampir pasti tidak akan membiarkan...

"Anda membuat perkara bodoh"... seorang diri sahaja...

Kawan sejati akan turut serta melakukan perkara bodoh bersama anda...

Dalam hal ini, aku juga tidak tahu yang mana satu paling bodoh...

Yang aku tahu adalah...

Berkawan dengan orang bodoh...

Kemungkinan besar akan membuatkan anda tampak lebih pandai sedikit...

Jadi anda pilih laa sendiri...

*****************

Kawan yang pandai tidak semestinya bagus...

Ada satu kes ini...

Di mana ada seorang mamat pandai...

Tapi kedekut ilmu macam lahanat...

Mintak di ajar sesuatu...

"Ko blaja laa sendiri, Aku pon blaja sendiri apa"... kata budak hitam itu...

Macam-macam jenis orang dalam dunia...

Ada pula yang tidak tenang melihat kawan mahu meniaga...

Kawan nak jual donut epal besar...

Dia sebok sambar...

Kawan jual air sunquick...

Dia jual air kelapa...

Haiya...

****************

Pesan aku pada masyarakat...

Bijaklah memilih kawan...

Walaupon kekadang rupa orang itu baik...

Mungkin juga muka skema hanjeng...

Muka jujur anak soleh skali pon...

Rambut mungkin sama hitam...

Pasal zaman skang air berkarat buat rambut tukar perang...

Tapi hati lain-lain kawan!!!

Hati busuk siapa boleh hidu...

Hati hitam legam seperti mouse pad aku tiada siapa tahu...

Manusia bermuka baik tapi perangai serupa poke-hee-mug...

Adalah dikalangan manusia yang aku tersangat ingin nak pijak...

Biar terbenam muka ke dasar...

Yang muka manusia gaye memang nak carik pasal itu...

Biar aku lutut kasik pecah...

Biar ranap semua musnah...

******************

Akhir kata...

Berkawan biar beribu...

Berkasih tidak tentu...

Kawan macam cibai lu campak je batu...

Kawan baek lu kasi share laa sama aku...

[Aku yang sedang blaja memilih kawan]