Friday, August 28, 2009

Bila nak raya neh???



HARI Raya tidak akan meriah tanpa persediaan biskut raya. Bagi yang pandai membuat sendiri biskut raya, boleh membuatnya jika ada kelapangan.

Bagaimanapun ramai yang lebih suka membeli biskut yang sudah siap kerana sibuk bekerja dan tidak mempunyai masa untuk membuatnya sendiri.

Lagipun apabila difikirkan banyak yang perlu dilakukan untuk membuat biskut sendiri seperti hendak membeli bahan, yang tidak ada ketuhar pula perlu membeli ketuhar dan akhirnya kerana tidak mahu memeningkan kepala, beli sahaja biskut yang sudah siap.

*************

Macam aku dulu rajin jugak tolong mak aku wat kuih raya..
Tapi sekarang neh mak aku dah malas nak wat..
Nak beli pon malas jugak..
Tunggu orang kasik je..
Ada orang kasik ada laa kuih raya..
Takde orang kasik takde laa kuih raya..

Aku tak sabar nak raya neh..
Aku masih layak menerima duit raya..
Kalo dulu duit raya simpan kat mak aku..
Cukup bulan ktorg pg bank..
Sekarang plak duit raya masuk kocek aku..
Sehari dua teros setel..

Aku dah lama nak makan lemang, rendang, lepat dan macam2..
Kalo makan time bukan musim raya tak feel laa..
Kalo time raya semua yang tak sedap pon jadi sedap..
Yang tawar pon boley jadi manis..
Yang masin terlebey pon boleh sental selambe..
Tapi satu je yang tak berubah..
Kalo dah buruk tuh tetap tak akan jadi lawa..

Dulu aku seronok nak raya pasal dapat beli baju baru..
Sekarang duit bapak aku kasik soh beli baju..
Aku plak pegi joli duit tuh..
Kecik-kecik dulu macam2 aku nak beli..
Sekarang neh kalo pegi kedai tuh aku pon takde idea apa nak cari..

Last sekali..
Aku suka hari raya..
Pasal time neh senang nak mintak maaf..
Dan time neh laa hati orang terbukak nak maafkan..
Aku rase aku banyak wat salah..
Selalu aku xkesah..
Pegi mampos sudah..
Tapi raya nanti aku mintak maaf..
Taknak maafkan sudah..
Takde sape yang kesah..

*****************

[aku yang menanti hari raya~]