Tuesday, August 11, 2009

Meniaga sejak kecil lagi~


Seorang budak sekolah melihatkan pengorbanan mak abah...

Teringin membantu meringankan beban mereka...

"Mak, buat laa kuih. Nanti boleh saya jual dekat sekolah" kata budak itu terkebil-kebil...

"Ko neh ye ye oooo je. Ko tak malu ke nak jual" kata mak dengan perasaan musykil...

"Laa. Kenapa perlu malu mak? Bukan buat salah pon" kata budak itu lagi...

Mak pon memikirkan cadangan anaknya itu...

Sekali esok pagi bukan setakat kuih muih je mak dia masak...

Siap nasi lemak kukus ayam kampung goreng rempah lagi...

Budak itu tersenyum lebar...

Cadangan dia diterima baik oleh mak...

Dia pon mengambil bakul lalu diisi kuih serta nasi lemak...

Lalu perjalanan ke sekolah dengan memikul bakul bermula...

Masuk saja ke dalam klas semua orang memandang dia...

"Apahal budak neh bawak bekal sebakul kuih siap nasik lemak" kedengaran budak-budak lain mengata di belakangnya...

Budak itu mengendahkan saja...

Tiba saja waktu rehat dia pon mula menjual...

"Kuih! Kuih! Nasi Lemak!" jerit budak itu...

Seorang cikgu menghampiri dia lalu mengambil nasi lemak sebungkus...

Dihulurkan kepadanya duit besar...

*Duit besar pada budak itu berupa singgit...

Zaman dulu kala singgit tuh kre besar laa...

Besar bukan pada saiz tetapi pada nilai...

Budak itu pon menyeluk kocek lalu mengeluarkan semua syiling...

"Cikgu amik laa baki. Saya tak pandai kira" kata budak itu...

Cikgu itu mengambil beberapa syiling...

"Biar saya ajar kamu kira" kata cikgu itu...

*******************

Budak kecil yang tak reti nak kira pon dah mula meniaga...

Tanpa segan silu...

Perniagaan nasi lemak dan kuih semakin kencang...

Siap makcik kantin marah lagi pada budak itu...

"Habis tak laku makanan aku jual. Ko jangan jual lagi!!" kata makcik itu dengan nada marah...

Budak itu memang tak makan saman...

Pedulik apa dalam hati dia...

Cikgu tak marah pon...

Sapa suruh makcik masak tak sedap!!!

Biasa laa wujud persaingan dalam hidup seharian...

Kecik-kecik daa tahu pasal persaingan...

Memang hebat budak neh...

Besar-besar nanti mesti dia meniaga kat pasar malam kan...

Bila musim buah pula...

Budak itu akan jual buah di sekolah...

Antara buah yang selalu dijual adalah buah ciku...

Sehingga suatu ketika dia mendapat nama timangan...

"Mat Ciku"...

Memang satu sekolah kenal akan mat ciku itu...

*****************

Apabila sudah besar...

Mat ciku mula meniaga di pasar yang terletak di bandar...

Adik-beradik dia ramai...

Tapi yang pelik dia meniaga sorg2 je...

Bila ditanya kenapa begitu...

Jawab mat kerna mereka malu mahu meniaga...

Oooooo...

Begitu rupanya...

Ingatkan pasal mat tamak nak untung makan sorg...

******************

Dulu masa aku sekolah...

Ayah ada pernah belikan sekotak pemadam bendera negara-negara...

Sekotak tuh ada banyak jugak...

Mak aku pon suruh aku jual kat sekolah...

Aku pon kata ok jela...

Sampai kat sekolah aku mula segan nak jual...

Alih-alih buat lawan pemadam sudah...

Lawan punya lawan...

Aku menang besar jugak laa...

Dorg macam nak nanges je kalah...

Last-last aku cakap nak pulangkan...

Tapi dengan syarat dorg belanje aku makan masa rehat...

Dorg pon ok je so save laa duit blanje aku hari tuh...

Balik rumah aku tunjuk duit kat mak aku...

Aku kata banyak dapat jual...

Mak aku nak beli lagi sekotak...

%^(@&#^$@$@....

Aku kata daa satu klas beli...

Pemadam sebijik tuh tahan lama kot...

Tahun depan laa beli lagi sekotak...

Alih-alih mak aku lupa...

YES!!..

******************

Bila daa besar baru aku sedar...

Bahawa meniaga ini best juga...

Tiada guna nak segan-segan...

Orang yang meniaga pasar malam tuh lagi masyuk dari orang keje pejabat hawa dingin kot...

Mamat pegi office pon pakai Honda C70 je...

Brader jual kat pasar malam tuh ko tau pakai ape???

Honda city baru tuh kot...

Memang laa sama jenama honda...

Satu dua roda...

Yang satu lagi empat roda...

Jauh tuh beza...

Yang keje office tuh balik keje kene panas gak...

Motor mane ade aircond bang...

Awek pon ko rase nak naik kete ke moto honda kap mata bulat ko tuh???

Len kali pikir laa dulu baru nak rasa malu...

Setakat pakai semak semak tapi poket kosong takde guna laa kawan...

*****************

Lepas memikirkan tentang hal ini...

Cita-cita aku bertukar dari menjadi seorang engineer...

Kepada menjadi seorang peniaga pasar malam...

Nanti daa masyuk lagi akan aku jadi pemilik pasar raya...

Terpikir juga mahu meniaga ayam...

Boleh jadik bapak ayam...

Tapi nanti orang panggil anak-anak aku anak ayam pulak...

Pape pon meniaga itu suatu sumber rezeki...

Tidak perlu malu serta segan silu...

******************

[Aku yang mahu menjadi peniaga]