Sunday, September 20, 2009

Hari raya melaluiku~


Semalam hari last puasa...

Sedang aku bersiap untuk pulang ke kampung...

Secara tiba-tiba tapak tangan terasa gatal...

Lantas aku teringat kata-kata orang dewasa...

Kalau tapak tangan gatal tandanya nak dapat duit laa tuh...

Aku pon tersengih dan musykil...

Hari neh blom raya lagi...

Siapa laa pulak nak bagi aku duit neh...

Nak kata aku bakal menang loteri takde kemungkinan...

Pasal aku takde plak beli nombor ke ape...

*******************

Setelah bersiap sedia...

Perjalanan ke kampung pon bermula...

Aku masuk kereta dan duduk di belakang laju-laju...

Pasal aku malas nak memandu...

Raya-raya neh orang bawak kete macam gila...

Aku yang berhemah tidak sesuai memandu pada waktu sebegini...

Dalam perjalanan pulang...

Kami singgah di kediaman rasmi kawan ayah...

Mama nak bagi lemang sempena raya...

Hujan lebat pula ketika itu...

Habis basah saya dibuatnya...

Setelah bersalaman dengan tuan rumah...

Soalan cepu emas pon diajukan pada aku...

"Awak belajar lagi atau sudah bekerja?"... tanya kawan ayah...

Saya pon menjawab "Saya belajar lagi."...

Dia pon menyeluk saku lalu menghulur tangan padaku...

Aku pon dengan senang hati menyambut tangannya...

Lalu bersalaman laa kami sekali lagi...

Kali ini salam dengan isi sekali...

Masyukkkkkkkk... ('',)

**********************

Boleh pakai jugak kata-kata orang dewasa neh...

Sekarang aku tengah tunggu tapak tangan nak gatal lagi...

Perjalanan disambung dan kami sempat tiba dikampung sebelom berbuka...

Malam itu kami takbir raya...

Tengah takbir boleh pulak rumah sebelah cari pasal...

Ada ke patot mereka main mercun waktu itu...

Dan mercun tuh kalo dorg campak jauh-jauh takpe lagi...

Ini pegi campak kat depan umah nenek...

Aku tahu laa nenek tak boleh nak dengar...

Tapi telinga aku masih elok dan agak bingit kedengaran...

*******************

Selesai saja majlis takbir raya...

Seluruh kaum sanak saudara termasuk nenek sekali...

Keluar dekat laman depan rumah...

Pesta bunga api kami pon bermula...

Alih-alih menang tanpa bertanding...

Kecut telur ko nak lawan...

Seluruh bumi rawang gempar pada malam itu...

Yang kesian takde bunga api untuk budak-budak...

Ktorg sme main mercun standard bapak orang punya...

Budak-budak pon seronok juga tapi dorg tengok jela...

Tahun depan nak bukak dana untuk beli mercun...

Kebanyakan cozen-cozen aku daa keje...

So siapa nak lawan bak datang ar...

Tolong laa bagi saingan sket...

*******************

[Aku dalam perjalanan pulang ke muar]