Monday, October 12, 2009

Tak semua boleh dapat~


Dunia ini penuh dengan keinginan...

Ade yang mahu rumah besar...

Ade yang nak rumah kecik...

Ade yang nak kereta mewah...

Ade plak yang nak kereta besar macam bas...

Manusia macam ragam...

Ada yang pelik serta pelir...

Ada yang berani dan taknak kalah...

Ada yang takut serta lemah...

Ada jugak yang noob serta pasrah...

Namun suatu yang aku belajar dari kecil...

Tak semua benda dalam dunia boleh dapat...

Kadang kala perlu usaha...

Macam nak beli suatu benda kena kumpul duit...

Tak pon nak siapkan suatu tugas perlu tenaga...

Kadang dah usaha pon tak dapat juga...

Sikap tidak putus asa memang patut ada...

Akan tetapi toleransi serta kompromi pon perlu...

Zaman kanak-kanak memang best...

Nak je sesuatu boleh ngamuk tak pon nangis...

Mak bapak kompem cair punye laaa...

Alih-alih kasi jugak apa kita nak...

Tapi setelah meningkat dewasa...

Otak pon makin berkembang...

Mungkin juga mende lain turut berkembang...

Seiring dengan itu pemikiran logik sepatutnya diguna pakai...

***************

Sejak dari kecil aku diajar...

Kalo aku nak sesuatu...

Mak bapak aku suruh usaha...

Sebenarnya mak aku kata tak payah...

Tapi bapak aku kata kalo nak beli sendiri...

Aku tau bunyik gaye macam kedekut je dorg neh...

Tapi sebenarnya tidak begitu...

Dalam pada itu ade mesej tersembunyi...

Ada pengajaran disebalik perbuatan...

Kecik-kecik dulu aku hangen jugak...

Tengok member semua rilek je mak bapak kasik sme...

Nasib baik aku sabar...

Dah besar baru aku sedar...

Bagus jugak kena macam tuh...

Paling tidak aku jadi manusia reti menilai...

Baik buruk boleh tak boleh...

Beralah tolak dan beransur...

Usaha serta tidak putus asa dan...

Tahu dan sedar bila masa berhenti mengharap...

**************

Skill kehidupan penting...

Aku pon masih belajar...

Dapat A dalam exam penting...

Tapi dapat A dalam kehidupan lagi laa penting...

Komunikasi, memerhati, toleransi, dan banyak lagi...

Adalah antara skill yang berguna pada masa mendatang dan sekarang...

Sikap tenang serta tidak gelojoh pon bagus jugak...

Akan tetapi semua bergantung pada keadaan...

Terpulang pada individu mahu mentafsir...

Haa pikir laa sama-sama...

Semoga maju dan mara ke hadapan...

[Aku yang tahu proses belajar tidak pernah berhenti]