Friday, February 5, 2010

Pesan Orang Tu-a


Haa...

Dulu masa aku kecik...

Aku tetibe ingat plak pesan pakcik...

Biar aku cerita...

***************************

Masa tuh hari raya tahun bila ntah...

Aku macam bese laaa balek kg...

Lepas smayang raye lepak umah nenek...

Pastuh tetibe pakcik aku memanggil...

Die buat-buat sakit kaki plak...

"Tolong urut, baik anak buah aku nehhh.." kate pakcik aku itu...

Macam aku tak bese plak...

Tak payah seribu alasan aku bagi...

Satu alasan je cukup...

Tros tak jadi urut...

Pakcik aku tak puas hati...

Die pon mula nak kenakan aku...

**************************

"Ko daa ade awek??" tanya pakcik aku yg bengang pasal aku taknak urut tadi...

Aku geleng kepala...

"Bagus!! Sekolah-sekolah tak payah laaa ada awek" ujar pakcik lagi...

"OK..." kata aku...

"Betol, dengar pesan pakcik neh... " pesan pakcik aku...

"Ko tunggu ko dah kerja nanti, bersepah awek kejar ko... Percayalah" tambah die lagi...

"Yeahhh, baik pakcik" kata aku...

*Dalam hati, nak tunggu kerja nanti awek muke bersepah je yang kejar baik takyah...

Aku senyum sinis...

"Ish, budak neh degil betol" kata pakcik...

Aku takde buat pape kot tetibe cakap aku degil...

Kelaka gile...

"Bukan ape, cube ko bayangkan... Kau ade awek time skola pastuh lepas skola awek tuh eksiden patah kaki sebelah, tangan sebelah, muke cantik dulu daa jadi kasap macam jalan tar, lepas tuh kening sebelah takde, hidong tinggal satu lubang je...."

*Aku terdiam...

Bukan sebab speechless...

Tapi aku amik masa nak bayangkan...

"Kejap pakcik, nak bayangkan jap" kata aku...

*****************************

Selang beberapa minit...

"Ok, daa bayangkan.." aku kata sama pakcik...

"Haa, betulkan pesan pakcik" kata sape lagi, pakcik aku laaa... aiyaaaa...

Agak hebat jugak imaginasi pakcik aku neh...

Eksiden ape bley terok sampai cmtuh...

Paling kuat pon patah kaki sebelah sudah ar...

Bley simen balek nanti elok ar...

Takpon kalo kuat sangat eksiden...

Kapoooot teruihhh laaaa...

"Karut!!" kata aku...

Pakcik aku hangen tetibe...

"Kalo awek daa jadi oku kau nak ke lagi??? Haa.." kata pakcik aku yang nak menang itu...

"Uisshhhh, kalo daa cinta tuh pakcik kaki sebelah takde pon takpe asal bahagia..." kata aku...

"Kau pandai laa, ape kau tau pasal cinta, umur baru setahun jagung nak sembang dengan aku.." kata pakcik dengan memandang aku hanya sebelah mata...

Ek eleh orang tua neh...

Kau yang ajak aku sembang...

Aku punye elok dok diam-diam...

Sekali aku eeeeeeee sepak kpale kau...

Seb bek kau pakcik aku...

Kalo orang lain aku daaa lutut idong kau kasik penyek lagi...

*Ape yang aku tau pasal cinta???

Ntah dari mana datang...

"Cinta?? Buat apa nak tau?? Cinta perlu rasa..." kata aku dengan keadaan terpinga pasal aku pon tak tahu mengapa aku berkata sebegitu...

Pakcik aku hanya mampu tergelak...

Kalo pakcik aku gelak memang takde maksud lain...

Dalam hati die mesti dok mengata...

"Bengap tol budak neh... Nak je aku lepuk... Naseb ko bukan anak aku..."

Aku pon sengih...

"Nak borak lagi???" tanya aku...

"Takpe, baik aku tidur dari layan kau, sambung raya tahun depan..." kata pakcik...

*********************

Ok.. Tunggu raya muncul lagi nanti...

*Owhh.. Yang gambar tuh bukan pakcik aku...

Kang ade plak mintak buat puisi cinta...

Pakcik aku jauh lagi hensem kot...

Dulu puji sket dapat aiskrem 50sen...

Skang daa besar aku mintak koneto'...

Kau tunggu pakcik.. Kau tunggu...