Thursday, September 16, 2010

Ketupat Keras Salah Beras?!

Ini kisah patot dijadikan teladan, nenek banyak kali pesan kalo nak buat ketupat pilih beras elok sket tapi ko endahkan...
 
Aku bangon pagi tuh, semua tengah sebok anyam ketupat langsung aku pon tgok dengan penoh perasaan. Dah lame tengok macam bes plak, aku pon anyam satu kali. Aku ingat payah bebenar anyam neh skali very da easy. Aku campak ke tepi, sebijik pon tak jadi. Adoi! Takpe raya banyak lagi, tahun depan boleh blaja lagi nanti...

Tiba masa nak masak ketupat, haa bab neh aku boleh come in handy. Setting periuk gas semua cantek punye api, ketupat masuk periuk air full aku kasik isi. Lepak dulu tengok tv time2 camneh, banyak jam jugak laa baru masak ketupat nehh. Tekak dah kering perot dok menyanyi, makan teros pon nice jgak neh. Pandang kanan pandang kiri line clear cantek apelagi. Aku amik sebijik dengan hasrat di hati ingin mengubat lapar di perutku ini. Aku pegang dengan tangan kiri, uikkk pehal len macam je ketupat neh?? Biase lembut lebih kurang macam roti susu bai nek motor tuh jual, skali neh keras macam dinding umah Pak Ali... Spoil laaa!!

Di tanya mengapa ketupat keras begini, semua orang pon naik sangsi. Neh mesti salah tukang yang isi, kompem bukan aku time tuh terbongkang depan tv. Tamak gile nak isi kasik full semua, aku dah kate isi takat tuhh ko pegi isi banyak neh. DEGIL!! Semua jam dalam keadaan  sebegini, nak2 lagi yang anyam beratus biji. Aku paling jam laa cmni...
 
Sejenak aku terpandang, makcik pakcik semua dok sembang. Automatis telinga terpasang, dengar mereka dok bincang. Aku ingat hal apelaa semua muka nak garang. Laa pasal hal ketupat neh pon nak bawak terajang. Lek luu sap kok tang bawak bertenang...

Puas  ku dengar celoteh dan pendapat. Last skali semua capai satu pakat. Ketupat keras tak lain tak bukan salah beras beli kat pekan. Cap ape aku pon tak tahu, sape yang beli pon aku takde clue. Banyak versi kisah ketupat keras neh. Biase laa time raya ramai nak tunjuk pandai. Dulu sekolah die bilang nombor satu. Habes skola tak tau ape jadik, die jadi bengap camnik. Ade ke patot cakap beras tak payah basuh mau kasi tahan lama ya. Keras laa mangkuk jadinya. Aku pon tak tau patot tak patot. Dengar orang tua sembang aku iyekan saja. Kot tak setuju panjang plak isu. Macam aku takde keje len plak. Kang haa bantal tuh sape nak baring...

Kisah ini ade jugak laa kaitan dengan yang hidop dan mati. Time raya takyah laa wat pandai. Elok ko hidop tetibe tengok aikkk mane mamat nehh pegi?? Da elok bengap ko wat rilek je, jangan risau aku tak bgtau orang lain pnye. Kompem!! 







Malam berjaga siang mengantuk;
Rumah terbuka marilah masuk;
Mulut mengata lidah terkutuk;
Maaf kupinta segala yang buruk . . .

::Selamat Hari Raya::
::Maaf Zahir Batini::